روغن موتور, روغن موتور دیزل

2.مقایسه روغن موتور بنزینی و دیزلی

2.مقایسه روغن موتور بنزینی و دیزلی

۲. مقایسه روغن موتور بنزینی و دیزلی

چند ماهی است که مجموعه اعزام یدک مقاله‌هایی در مورد روان کارهای صنعتی از جمله روغن هیدرولیک، روغن توربین، روغن حرارتی، روغن دنده صنعتی و … را برای شما عزیزان فراهم می‌کنیم، حال امروز قصد داریم تا نگاهی به مقایسه روغن موتور بنزینی و دیزلی بیندازیم، سؤالات و بحث‌های این مقالات بسیار نمایانگر چیزی است که یک متخصص تعمیر و نگهداری معمولی در مورد آن کنجکاو است. بیشتر آن‌ها تمایل دارند بحث در مورد روغن خودروهای سواری و سنگین را دوست داشته باشند زیرا آن‌ها نه تنها در محل کار بلکه در خانه نیز بر آن‌ها تأثیر می‌گذارند.
در واقع از این کنجکاوی برای مقایسه روغن موتورهای بنزینی و دیزلی به نفع خودم استفاده می‌کنم. اگر زمانی متوجه شوم که موضوعی شروع به خسته کردن مخاطبان کرده است، راهی پیدا می‌کنم که یک پیچ و تاب خودرو را در آن بگنجانم. به نظر می‌رسد به زودی بیشتر علاقه‌مندان تمام مقاله‌های من را مطالعه کنند. این مقاله با مقالات سایت دیگر تفاوتی ندارد اما ما تمام سعی خودم را می‌کنم تا شما عزیزان از مطالب بهره‌مند شوید. ما قصد داریم شباهت  و تفاوت  بین روغن موتورهای بنزینی و دیزلی را بررسی کنیم تا کنجکاوی شما بزرگواران را برطرف کنیم.
قبل از بررسی مقایسه روغن موتور بنزینی و دیزلی، اجازه دهید به طور خلاصه عملکرد موتور بنزینی و موتور دیزل را درک کنیم.
در یک مفهوم اساسی، موتورهای بنزینی و دیزلی عملیات مشابهی دارند. هر دو موتور از احتراق داخلی و یک سری انفجارهای سریع در موتور استفاده می‌کنند تا سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل کنند و به حرکت خودرو کمک کنند.
تفاوت در نحوه وقوع این انفجارها است.  بیایید نگاهی گذرا به فرآیند انفجار برای هر یک بیندازیم.1.روغن موتور دیزلی چیست ؟
در موتور بنزینی، فرآیند انفجار به صورت زیر است:
سوخت با فشار هوای پیستون به پایین مخلوط می‌شود
ضربه فشرده‌سازی – پیستون با فشرده‌سازی مخلوط سوخت و هوا بالا می‌رود
جریان برق/احتراق – با استفاده از شمع، مخلوط سوخت و هوا با فشار دادن پیستون مشتعل می‌شود.
ضربه اگزوز – پیستون بالا می‌رود و اگزوز را از طریق دریچه اگزوز هل می‌دهد
در یک موتور دیزل، فرآیند انفجار به صورت زیر است:
دریچه ورودی باز می‌شود، هوا با فشار دادن پیستون به پایین وارد می‌شود.
ضربه فشرده‌سازی – پیستون با فشرده‌سازی هوا بالا می‌رود (بیش از ۵۴۰ درجه سانتیگراد گرم می‌شود)
نیرو/کورس احتراق – در زمان مناسب، سوخت تزریق می‌شود و با فشار دادن پیستون به پایین مشتعل می‌شود.
ضربه اگزوز – پیستون بالا می‌رود و اگزوز را از طریق دریچه اگزوز هل می‌دهد.
بنابراین سؤال این است که آیا بین روغن موتور گازی و روغن موتور دیزل تفاوتی وجود دارد؟
روغن موتورهای بنزینی و دیزلی با ترکیب روغن‌های پایه و مواد افزودنی برای دستیابی به عملکرد مطلوب ساخته می‌شوند.
با این حال، هنگام بررسی عملکرد مورد نیاز روان‌کننده برای هر نوع موتور، شروع به واگرایی می‌کنیم.
هنگامی که به روغن موتور فکر می‌کنید، ویسکوزیته مستقیماً به ذهن خطور می‌کند، زیرا یکی از مهمترین عناصر روان‌کننده است.  بنابراین، دستیابی به ویسکوزیته مناسب از اهمیت نهایی برخوردار است.
به طور کلی، روغن موتور دیزل در مقایسه با روغن موتور گازی، ویسکوزیته بالاتر و قابلیت پمپاژ در دمای پایین‌تری دارد.  اگر در موتورهای گازسوز استفاده می‌شد، ممکن بود چندین مشکل ایجاد شود، مانند تولید گرما، سایش و پارگی زودرس و موارد دیگر.

 

۱. ویسکوزیته

ویسکوزیته

ویسکوزیته مهمترین خاصیت روان‌کننده است. زمانی که ما به عنوان مشاوره مجموعه اعزام یدک کار می‌کنیم و یک برنامه روان کاری طراحی می‌کنم، یکی از اولین قدم‌هایی که برمی دارم محاسبه ویسکوزیته مورد نیاز است. بدست آوردن ویسکوزیته مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. ویسکوزیته انتخاب شده باید در کمترین دمای راه‌اندازی قابل پمپاژ باشد و در عین حال از قطعات در دمای در حین کار محافظت کند.
به طور معمول، روغن موتور دیزل ویسکوزیته بالاتری دارد.  اگر بخواهیم این ویسکوزیته بالاتر را در یک موتور بنزینی قرار دهیم، ممکن است چندین مشکل ایجاد شود.  اولین مورد تولید گرما از اصطکاک سیال داخلی است.  من قبلاً توضیح داده‌ام که چگونه این گرما بر عمر روغن تأثیر می‌گذارد.  یک قانون کلی خوب این است که به ازای هر ۱۰ درجه سانتیگراد دما را افزایش می‌دهید، عمر را به نصف کاهش می‌دهید.
مشکل دوم پمپ‌پذیری در دمای پایین این ویسکوزیته بالاتر است.  در هنگام شروع سرد، روغن ممکن است بسیار غلیظ باشد و پمپ روغن به اجزای حیاتی موتور در دره بالابر برساند.  این مطمئناً منجر به سایش زودرس خواهد شد، زیرا اجزاء بدون استفاده از روغن کاری در تعامل خواهند بود.

درجه-ویسکوزیته

درجه-ویسکوزیته

۲. فواصل جایگزینی

 

 

با انواع مختلف روغن موتورهای موجود در بازار، هر کدام دارای طول عمر پیشنهادی متفاوتی هستند و با سطح بالای مواد افزودنی در روغن دیزل، دوام بیشتری دارد و نیاز به تعویض روغن کمتری دارد.

نکته بسیار مهم نوع روغن و زمان از طرف سازنده ماشین و سازنده روغن موتور ماشین مشخص شده است.

۳. مبدل کاتالیزوری و انتشار

مبدل کاتالیزوری و انتشار

 

مبدل کاتالیزوری محفظه‌ای است که حاوی پرکننده فلزی متخلخل است که بین موتور و صدا خفه کن در سیستم اگزوز قرار دارد.  نقش آن تبدیل انتشارات سمی ناشی از موتور به محصولات جانبی پایدار قبل از ورود به جو است.  برخی از محصولات جانبی احتراق (سرب، روی و فسفر) می‌توانند به شدت توانایی مبدل را برای انجام این کار فلج کنند.  اولین تفاوت عمده بین روغن‌ها در اینجا نهفته است.

روغن موتورهای دیزلی دارای بار ضد سایش (AW) بالاتری به شکل دی آلکیل دی تیوفسفات روی (ZDDP) هستند.  مبدل‌های کاتالیزوری در سیستم‌های دیزلی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند با این مشکل مقابله کنند، در حالی که سیستم‌های بنزینی چنین نیستند.  این یکی از دلایل اصلی‌ عدم استفاده از روغن موتور دیزل در موتور بنزینی خود است.  اگر خودروی شما قبل از سال ۱۹۷۵ ساخته شده باشد، احتمال زیادی وجود دارد که مبدل کاتالیزوری نداشته باشد و بنابراین عبارات فوق اعمال نمی‌شوند. البته امروزه بیشتر خودروهای داخل کشور به دلیل هزینه‌های بالای زندگی و بالا رفتن قیمت قطعات بابت خرید کاتالیزور اقدام نمی‌کنند و در نتیجه تصمیم به خالی کردن کاتالیزور کرده و همین امر باعث افزایش آلودگی هوا می‌شود.

 

۴. سطوح افزودنی

 

روغن موتور دیزل در هر حجم مواد افزودنی بیشتری دارد. رایج‌ترین آن‌ها افزودنی‌های شوینده بیش از حد هستند. این افزودنی چندین کار دارد، اما اصلی‌ترین آن‌ها خنثی کردن اسیدها و تمیز کردن است. موتورهای دیزلی مقدار زیادی دوده و محصولات جانبی احتراق ایجاد می‌کنند. از طریق ضربه زدن، این‌ها به داخل میل لنگ راه پیدا می‌کنند و روغن را مجبور می‌کنند با آن‌ها برخورد کند.
وقتی این بار اضافی اضافی را در یک موتور بنزینی قرار می‌دهید، اثرات آن می‌تواند برای عملکرد ویران‌کننده باشد.  مواد شوینده همانطور که طراحی شده عمل می‌کند و سعی می‌کند دیواره‌های سیلندر را تمیز کند.  این می‌تواند تأثیر نامطلوبی بر مهر و موم بین حلقه‌ها و آستر داشته باشد و در نتیجه فشرده‌سازی و کارایی از بین برود.

اما چرا برخی از رانندگان روغن دیزل را به روغن موتورهای بنزینی ترجیح می‌دهند؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا بسیاری از صاحبان خودرو ممکن است یکی را بر دیگری ترجیح دهند.  از آنجایی که روغن موتور ممکن است در ذهن بسیاری از رانندگان نباشد، معمول است که آن‌ها روان کار را تنها بر اساس ویسکوزیته آن انتخاب کنند.
نه تنها این، بلکه برخی از رانندگان ممکن است این فرض را داشته باشند که روغن موتورهای دیزلی بیشتر یک روان‌کننده «سنگین» هستند، به این معنی که باید برای موتورهای بنزینی آن‌ها بهتر باشد.
آیا می‌توانم با خیال راحت از روغن دیزل در موتور بنزینی خود استفاده کنم؟
اخیراً مؤسسه نفت آمریکا (API)  مشخصات دسته‌بندی جدیدی را منتشر کرده است: «C» برای روغن دیزل و «S» برای موتورهای گازی.
یافتن روغن موتور دیزلی که هر دو دسته را حمل می‌کند رایج شد.  اگرچه آن‌ها عمدتاً برای استفاده از موتورهای دیزلی طراحی شده‌اند، اما کسانی که مایل به استفاده از یک روغن در همه کاربردها هستند، می‌توانند از آن در موتورهای بنزینی استفاده کنند.
اگر روغن دیزل هر دو دسته را حمل می‌کند، می‌توانیم به سادگی و با خیال راحت به این سؤال بله بگوییم.  اما به یاد داشته باشید، اگر روغن دیزل مشخصات رده «S» را ندارد، توصیه می‌شود روی موتورهای گازسوز استفاده نشود.
خوب، پس چه زمانی باید از روغن دیزل در موتور بنزینی خود استفاده کنم؟
اگر موتور بنزینی به شدت اصلاح شده با اسب بخار بیشتر دارید، تعویض روغن موتور دیزلی سودمند خواهد بود.  با این تغییرات، موتور از ویسکوزیته‌ای بهره‌مند می‌شود که در برابر افزایش تنش مقاومت می‌کند.
به یاد داشته باشید که قبل از تعویض و استفاده از روغن موتور دیزل، بررسی کنید که سازندگان موتور چه موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند، زیرا آن‌ها همیشه بینش‌هایی را در مورد یافته‌های جدیدی که انجام داده‌اند به اشتراک می‌گذارند.
در گسترده‌ترین مفهوم، روغن موتورهای گازی و دیزلی آناتومی یا آرایش یکسانی دارند. آن‌ها از ترکیب روغن‌های پایه و افزودنی‌ها برای دستیابی به مجموعه‌ای از ویژگی‌های عملکرد مطلوب فرموله می‌شوند. از این تعریف ساده، هنگام بررسی عملکرد مورد نیاز روان کار برای هر نوع موتور، شروع به واگرایی می‌کنیم.
خوب دوستان بزرگوار و همراهان مجموعه اعزام یدک مقاله مقایسه روغن موتور بنزینی و دیزلی را با هم خواندیم و امیدواریم که از مطالعه این مقاله به موارد مورد نیاز خود دست یافته باشید.
اگر علاقه‌مند به دستیابی به حداکثر بهره وری در انتخاب روغن موتور دیزلی خود و کسب اطلاعات بیشتر در مورد طیف وسیعی از روغن‌های روغن موتور خودرو  هستید و یا جهت دریافت قیمت روغن دیزلی توصیه می‌کنیم با واحد فنی  و مشاوره فنی  ما در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید