فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل

1فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل مهم‌ترین مانع توسعه کشور

فرسودگی ناوگان حمل ونقل

1فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل مهم‌ترین مانع توسعه کشور

https://ezam-yadak.ir//

در فقدان حمل و نقل پیشرفته و فعالیت با ناوگان فرسوده، امنیت جانی و سلامت زیستی به مخاطره می‌افتد و هزینه‌هایی که در پی این نارسایی ایجاد می‌شود آنچنان سنگین و غیر قابل جبران است که گاهی امکان ترمیم و بازسازی آن به مراتب تاوانی سنگین‌تر از اعتبارات مورد نیاز برای بهسازی و نوسازی این مولفه خطیر در پی دارد.

هر چند در سال‌های اخیر اقداماتی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور صورت گرفته است، اما هیچ کدام از این راهکار‌ها جوابگو نبوده و کلاف سر درگم ترخیص کامیون‌های دست دوم وارداتی همچنان بلاتکلیف باقی مانده و همچنان جاده‌های کشور شاهد تردد کشنده‌های بازنشسته است.

حمل ونقل

دسترسی ایران به ۷ کشور(مرززمینی) و۱۲کشور (مرزدریایی) همجوار وهمسایه،تعداد استانهای ساحلی ایران ۱۰ استان است که ۴ استان در شمال و ۶ استان در جنوب ایران واقع گردیده‌است. گذر و شاه راه جاده اصلی منطقه و وجود بیش از ۲۰میلیون واحد صنعتی و معدن در کشور، باعث شده است تا این کشور به یکی از مهم‌ترین قطب‌های حمل و نقل در مرکز و شرق آسیا تبدیل شود.

نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور زیر سایه واردات

طبق آمار از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آبان ماه بیش ۱۰۰۰ میلیون تن بار از مبدا این کشورحمل شده و بیش از۴میلیارد بارنامه صادر شده است.

۱۰۰۰ شرکت حمل و نقل، ۱۰۰ هزار و ۶۰۰ ناوگان سنگین حمل و نقل در استان کشور وجود دارد که بیش از چهار هزار و ۵۰۰ راننده در این استان سمنان مشغول به کار هستند.

1فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل مهم‌ترین مانع توسعه کشور

1فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل مهم‌ترین مانع توسعه کشور

سن ناوگان حمل و نقل در کشور ما ۳۰.۲ است این درحالیست که سن متوسط فرسودگی کشور که ۲۰ سال می‌باشد.

مهم‌ترین نمود کاهش سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل فرسودگی ناوگان است. فرسودگی ناوگان در تمام بخش‌های حمل و نقلی کشور دیده می‌شود اما بیشترین اثر فرسودگی ناوگان، بر حمل‌ونقل جاده ای است که مشکلات ترانزیتی هم پیرو آن ایجاد شده است.

حمل‌ونقل از زیرساخت‌های اصلی توسعه در هر کشوری است و بخش مهمی از درآمدهای اقتصادی مربوط به آن است. به‌همین دلیل توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل برای افزایش منابع درآمدی برای کشورها اولویت دارد و این بخش در اقتصاد دارای اهمیت ویژه است. مهم‌ترین مؤلفه توسعه برای حمل و نقل، جذب سرمایه است. همیشه یکی از دلایل عدم توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور کمبود سرمایه در این بخش بوده که تحریم‌ها آن را تشدید کرده است.

مهم‌ترین نمود کاهش سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل فرسودگی ناوگان است. به عقیده کارشناسان اقتصادی، فرسودگی ناوگان در تمام بخش‌های حمل و نقلی کشور دیده می‌شود اما بیشترین اثر فرسودگی ناوگان، بر حمل‌ونقل جاده ای است که مشکلات ترانزیتی هم پیرو آن ایجاد شده است. به‌ گفته کارشناسان، برنامه متناسب برای توسعه حمل‌ونقل کشور تدوین نشده است و توسعه حمل‌ونقل سهم ناچیزی از کمک‌های دولتی دارد. ‌توسعه بخش ریلی کشور گرفتار بحران مالی است و طرح‌های توسعه‌ای در بنادر توجیه فنی و اقتصادی ندارد، از سوی دیگر ظرفیت‌های ترانزیتی کشور در حال از دست رفتن است. منابع مالی مورد نیاز برای طرح‌های نیمه تمام بخش حمل‌ونقل کشور رقمی بسیار بزرگ است، از سوی دیگر، تکمیل و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور نیز نیاز به تأمین مالی دارد.

بر اساس برنامه در مدت ۲ سال باید ۳۰ تا ۵۰ هزار کامیون نوسازی شود، نزدیک به‌ ۱۰۰۰ لکوموتیو و واگن باری در کشور مورد نیاز است و قرارداد خرید بیش از ۲۰۰ هواپیمای جدید هم بعد از بازگشت تحریم‌ها، به سرانجام نرسید. در بخش دریایی هم نوسازی شناورها و ورود کشتی‌های رورو برای توسعه حمل دریایی لازم است. به نظر می رسد نخستین اقدام برای حل مشکلات بخش حمل‌ونقل نوسازی ناوگان است. فرسودگی ناوگان هزینه زیادی را به این بخش و بر کل اقتصاد تحمیل کرده است.

۳۳حمل ونقل

به گفته سردار هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا درباره فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: ۴۲۷ هزار خودرو در ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از ناوگان بار و ناوگان مسافری و مینی بوس‌ها و اتوبوس‌ها وخودرو‌های عمومی که در شهر‌ها و راه‌ها استفاده می‌شود در کشور ما وجود دارد که براساس گزارش‌هایی که فرستاده شده بیش از ۸۰ درصد آن‌ها به خصوص اتوبوس‌هایی که در سطح شهر استفاده می‌شوند در سن فرسودگی قرار دارند.

وی افزود: ناوگان حمل و نقل عمومی باید نوسازی شود و ایمن تر و با تجهیزات به روزتری روی کار آید، چون اینها با جان مردم سر و کاردارند. متاسفانه در ۱۰ سال گذشته این نوسازی صورت نگرفته و طبق ماده ۸ هوای پاک هم که بحث آلودگی را مطرح می‌کند، دولت بیش از ۱۰ تکلیف قانونی دارد که یکی از مهم‌ترین تکالیف آن در کاهش آلودگی، نوسازی ناوگان است که آن هم انجام نشده است.

هادیانفر در ادامه با تاکید به نبودن مراکز معاینه فنی معتبر در شهرستان ها گفت: تنها کاری که انجام می شود این است که اگر کسی خودروی خود را را معاینه فنی نکرد پلیس روزانه ۵۰ هزار تومان او را جریمه کند که متاسفانه آخرین مصوبه دولت از ۵۰ هزار تومان تغییر پیدا کرده و به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. اما فقط در یازده کلانشهر مرکز معاینه فنی معتبر داریم و اکثر شهرستان ها مراکز معاینه فنی معتبر ندارند.

وی تاکید کرد: بحث نوسازی ناوگان بسیار مهم است که از دولت آینده انتظار داریم که این موضوع را در اولویت قراردهد.

وی در پاسخ به اینکه اتوبوس‌ها در جاده‌ها بی مهابا رانندگی می‌کنند و باید به آن‌ها سخت گیری شود گفت:تمام اتوبوس‌ها سامانه دارند و اعمال گذشته و حال آن‌ها درسیستم ثبت شده است. نقش تصادف اتوبوس‌ها ۹۲ صدم درصد، یعنی کمتر از یک درصد است و عملکرد آن ها به این صورت است که کمترین تصادف علیرغم بیشترین تردد در ناوگان عمومی است که دلیل عمده آن نظارت‌ها و کنترل‌های دقیق پلییس هست و رانندگان حرفه‌ای که دارای گواهینامه پایه یک هستند.

هادیانفر در پایان تصریح کرد: اعتقاد بر این است که باید ناوگان عمومی نوسازی شود و ورود قطعات مرغوب و ارزان به عنوان یک اولویت توسط دولت انجام شود.
که نمونه از چند استان در ادامه  مقاله اعزام یدک  بیان میکنیم
کردستان

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان گفت: بر این اساس و در جریان سفر وزیر کشور به استان در بهمن امسال، درخواست مجوز واردات ماشین‌آلات برای نوسازی ناوگان راهداری مطرح و در روز‌های اخیر، این پیشنهاد در جلسه هیات دولت و با موافقت ریاست جمهوری و هیات وزیران مصوب شد.

او می گوید: در مصوبه هیات دولت آمده است که با توجه به وقوع بلایای طبیعی و بحران خیز بودن کشور و از طرفی کمبود امکانات و تجهیزات متناسب با شرایط بحرانی در استان‌های کشور، هیات وزیران مصوب کرد ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین دپوشده در سازمان اموال تملیکی به عنوان کالا‌های متروکه، برای مدیریت بحران در اختیار وزارت کشور قرار داده شود تا بین شهرداری‌های کشور توزیع شود.

نوذری گفت: همچنین با تصویب هیات وزیران، به وزارت کشور اجازه داده شد نسبت به واردات ماشین‌آلات مورد نیاز شهرداری‌ها با عمر حداکثر سه سال از تاریخ تولید با معافیت از پرداخت حقوق گمرکی و رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط اقدام کند.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان گفت : با توجه به میانگین سن بالای ماشین آلات راهداری در کشور و به تبع آن در استان کردستان به ویژه با عنایت به شرایط توپوگرافی استان که بالای ۹۰ درصد طول شبکه راه‌های آن در شرایط کوهستانی قرار گرفته با این مصوبه مقدمات واردات ماشین آلات ناوگان راهداری استان فراهم شده است.

بیرجند
جلال زاده، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در خصوص وضعیت فرسودگی ناوگان مسافری و باری استان گفت: هم اکنون ۴۰۳ دستگاه از ناوگان مسافری استان و ۷۹۴ دستگاه از ناوگان باری استان دچار فرسودگی هستند.

او افزود: ۹۳ دستگاه اتوبوس، ۱۲۲ دستگاه مینی بوس و ۱۸۸ سواری کرایه در حوزه ناوگان مسافری استان دچار فرسودگی هستند که ۶۱.۳ درصد ناوگان مسافری استان را شامل می‌شود.

جلال زاده همچنین گفت: در حوزه ناوگان باری نیز ۶۸۶ خودروی فرسوده بالای ۲۵ سال و ۱۰۸ وانت بار بالای ۱۶ سال در استان وجود دارد که فرسودگی ۱۳.۷ درصد این ناوگان را نشان می‌دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید